Reisgezelschap:

Maandag 5 juli.

Om 10.00 uur vertrokken, weggebracht door mijn echtgenoot, voor een drie daagse trip naar Budapest. Dit was een moeder - zoon reisje, cadeau van mijn zoon en schoondochter.
We vlogen met Wizzair en vertrokken vanaf Eindhoven. Het vliegtuig vertrok precies op tijd 12.30. We waren om 14.25 op het vliegveld van Budapest Ferihegy.
Toen we buiten kwamen stortte het van de regen. We hadden een busje besteld, maar die zou nog lang niet komen. We besloten toen maar om een taxi te nemen.
De chauffeur was oud en zag eruit of hij a lá minuut in kon storten. Gelukkig is dat niet gebeurd en kwamen we veilig aan bij

Boutique Hotel Zara

Even een beetje opgefrist en gelijk maar de buurt bekennen. Het bleek dat we midden in het centrum zaten, wat ik natuurlijk thuis al had gezien op
Google Maps. Om de hoek
is  de Fövám Tér waar de markthallen zijn

Centrale markt hallen(Nagy Vásárcsarnok)

De markt is gevestigd in een prachtig gerestaureerd, op een enorm treinstation lijkend Jugendstilgebouw uit 1897, waarin je gemakkelijk een uurtje rond kunt dwalen, en waar ze van alles verkopen.

paprika, paprika en nog eens paprika

Wij zijn op de boven verdieping uitgekomen, waar we eerst wat hebben gegeten. We zagen er Lángos liggen, iemand in het vliegtuig had ons verteld, dat we dat beslist moesten proberen. Dat hebben we dus gedaan.

Lángos

zo even een sms naar het thuisfront

Bij de balie van ons hotel, waar we perfect werden geholpen, hebben we een kaartje gekocht voor

Tram2

sinds<1950

Jászai Mari tér – Közvágóhíd

tijdelijk 'doorgeknipt' Március 15. tér en Boráros tér

Er was me verteld dat als je aan de Donau kant gaat zitten je een mooi beeld hebt van  Buda. Dat was inderdaad zo. Het was een leuke rit, we zijn tot het eindpunt gegaan en weer terug.

Om de volgende dag onbeperkt te kunnen reizen zijn we eerst een dagkaart gaan halen, bij het metro station.

Ons Hotel ligt ook vlakbij de Váci Utca

en de

Vrijheids Brug(Szabadság híd)

Toen we door de Váci Utca gingen wandelen, kwamen we langs de Szent Mihály templom(St. Michael's Kerk).

Om 19.00 uur begon daar een concert door de Ister String Orchestra, wat ons wel aansprak, dus gelijk maar kaartjes gekocht

Programma van het Concert in St. Michael's Church

Mozart, Wolfgang Amadeus: Little Night Music
Grieg, Edvard:
                         Holsberg Suite Op. 40 for Strings

De volgend avond zou er een concert zijn in de Sint Stephanusbasiliek(Szent István Bazilika), waar we korting op kregen omdat we dit concert hadden bijgewoond. Aangezien we dit een mooie invulling van de avond vonden, besloten we om daar ook naar toe te gaan. Om 21.00 uur was het concert afgelopen en zijn we verder gewandeld op zoek naar de Basiliek. We kwamen een heleboel terrasjes tegen, maar bij 1 ervan werden we aangesproken door de eigenaar en hadden we een praatje over voetbal (Nederland zou de volgende avond spelen tegen Duitsland). Het was geen wereld terras, maar we besloten toch om daar te gaan zitten.

Na het eten , allebei een mixed grill, zijn we verder gewandeld naar het Szent István Ter en hebben een prachtige foto gemaakt van Szent István Bazilika

De Kettingbrug

Zo terug naar het Hotel, onderweg een fles wijn gekocht, originele Hongaarse wijn en op de kamer geproost op de fijne dag

Dinsdag 6 juli

Voor vandaag is er een heel programma opgesteld, allereerst met de tram , naar bus 16 die ons naar de burcht en het Vissersbastion (Hálász-Bástya) zou brengen, onderweg kwamen we langs Het Hongaars nationaal Museum

Het Hongaars nationaal Museum( Magyar Nemzeti Múzeum)

Vissersbastion

De Matthiaskerk(Mátyás-templom)

Het Hilton Hotel

Szentháromság Szobor, Heilige Trinity
Kolom ter nagedachtenis aan de mensen die stierven tijdens de pest epidemie van 1691

Het Parlement gebouw

St. Istvan van Hongarije

We zijn een stukje naar beneden gelopen, en daar stond deze muzikant te spelen op een Cimbaal

verder door naar de Burcht

de  Mátyás Fontein

Hungarian National Gallery

Naast de hoofdingang van de Budavári Sikló staat het schitterende Turul Standbeeld. Deze mythische Hongaarse adelaar, in bronsgegoten en met de vleugels gespreid, schijnt Álmos, de vader van Árpád, te hebben geholpen tijdens zijn veroveringen in de 9de eeuw.

Prachtig smeedwerk.

Van hierboven is het uitzicht op de Donau en Pest prachtig, ook zien we iedere keer een beeld van een vrouw op een berg, nu weet ik dat het een vrouw is die een palmtak aanbiedt aan de hemel,  het Vrijheidsbeeld, gemaakt door Zsigmond Kisfaludy Strobl, in 1947 opgericht ter nagedachtenis van de bevrijding

Vrijheidsbeeld

mooi uitzicht op de Kettingbrug

Met bus 16 (Várbusz) naar het metrostation, richting Andrassy ut, we besloten om die helemaal uit te lopen tot het Heldenplein (Hősök tere), onderweg kwamen we heel wat mooie gevels tegen

Het Postmuseum Andrássy út nr. 3

Wij zijn nergens binnen geweest, want daar was te weinig tijd voor, dat bewaren we voor een volgend bezoek. We vervolgen onze weg en kijken onze ogen uit, fototoestel in de aanslag, dat leverde de volgende beelden op

in dit pand is een boekhandel gevestigd, tevens ook c.d.'s. Als je binnenkomt is er een roltrap naar boven en kom je uit in een schitterende ruimte, waar een café- restaurant, is gevestigd

Het was een bezoekje waard.

Verder gelopen, het was behoorlijk warm, kwamen we bij Het Heldenplein( Hösok tere), aangelegd in 1896 en is een symbool van het 19e eeuwse  Hongaarse Nationalisme

Het Heldenplein( Hösok tere)

Kunst Paleis (Múcsarnok)

Museum voor schone kunsten,Szépmüvészeti Múzeum, op de achtergrond

Het zijn net figuren uit de film "Lord of the Rings"

Een lekkere bier genomen, bij het museum voor schone kunsten en weer verder op pad naar de eerste metro op het Europese vastenland. Aangelegd in 1896, hij loopt van het Mexikói Út  tot de Vörösmary Tér

Op weg naar de Synagoge aan de Dohány-straat ( Dohány utcai zsinagóga)

Het indrukwekkende monument ter nagedachtenis van de Joodse slachtoffers uit de 2e Wereldoorlog,staat achter in de tuin van de grote synagoge Het is ontworpen door Imre Varga in 1989.  Op de vele blaadjes van de boom zijn de namen gegraveerd van de slachtoffers.

Aan de overkant van de Synagoge hebben we een heerlijk biertje gedronken, nou ja biertje, een halve liter.

Vörösmarty Ter

Voor de St. Stephen's Basilica

De kerk is vernoemd naar de eerste christelijke vorst van het land, koning Stephan. Hij overleed in 1035 en werd later heilig verklaard. In een apart kapelletje wordt de gemummificeerde rechterhand van de koning bewaard

Hier hebben we een concert bijgewoond, met het volgende programma:

J.S.Bach                      Toccata Air
G.F.Händel                 Oratorio Messiah(rejoice)
T.Albinoni                  Sonata di Chiesa
G.F.Händel                 Xerxes Largo
A.Vivaldi                    The four seasons(winter)
CH.Gounod                Ave Maria
C.M.Widor                 Toccata from the organ Symphony no 5 op. 42 no. 1
F.Liszt                         Ave Maris Stella
T.Albinoni                 Adagio
C.Franck                     Panis Angelicus
J.Massenet                  Thais Meditation
F.Schubert                  Ave Maria
W.A.Mozart                Alleluja from Exsultate Jubilate

uitgevoerd door de volgende solisten

György Geiger

László Honinger

Susanna Skoff                                                        Éva Dúlfalvy

Het was weer een prachtig concert, en toen we buiten kwamen was het behoorlijk koud geworden. Op de terrassen was het gezellig druk, heel veel mensen keken naar de voetbal wedstrijd en waren allemaal in voor een praatje, de sfeer was daardoor heel leuk,

Op ons favoriete terras, de 2e helft van de wedstrijd Nederland - Duitsland gekeken. Nederland won die avond van Duitsland.

De grote glazen bier zijn van ons

Tot slot nog een heerlijk Goulash soepje(Gulyásleves), voor de speciale mondvol foto.

Terug naar het hotel en de fles wijn verder soldaat gemaakt, morgen vroeg op om 07.45 komt de taxi ons ophalen en om 10.05 vliegen we terug.

Woensdag 7 juli

Na een heerlijk ontbijt, werden we opgehaald door een taxi, deze keer gelukkig een jonge vent. Alles verliep voorspoedig , het vliegtuig vertrok precies op tijd. We zijn met de trein terug gegaan, wat goed te doen is, het kost iets meer tijd dan de auto.
Even samenvatten: Mooie stad, veel gezien in een korte tijd, wat goed  te doen was . Aardige mensen. Een heel mooi moederdag cadeau.