Griekenland

Vrijdag 18 september  t/m  27 september

Reisgezelschap

Vrijdag 18 september

Om 2 uur vertrokken naar Schiphol, we hadden de dag ervoor al via internet ingecheckt, Er was dan ook geen lange rij bij de koffer inname. Helaas hadden we 3 uur vertraging en is er speciaal voor ons een leeg vliegtuig uit Kopenhagen gekomen. Dus in plaats van 17.15,  vertrokken we 20.00 uur. We kregen wel een consumptiebon van   €2,50  en een belkaart voor 2 minuten bellen, voor het ongemak.
Daardoor kwamen we midden in de nacht aan in ons hotel.
Er was een tafel voor ons gedekt in het restaurant en om 03.00 uur lagen we in bed.
Die nacht hebben we niet geslapen, omdat er een turbo machine, bij het buurhotel, stond te loeien. We besloten om de volgende morgen gelijk naar de receptie te gaan om een andere kamer te vragen.

Zaterdag 19 september

Om  08.00 waren we al op en aangekleed, en zijn gelijk naar de receptie gegaan, om te vragen voor een andere kamer. Dit was geen enkel probleem, we mochten gaan kijken op nr. 330 en als het ons daar beviel mochten we om  09.00 binnenkijken. Dat hebben we gedaan, deze accommodatie lag aan de andere kant en het was er heerlijk rustig.
Later met iemand binnen gekeken, zag er prima uit. Het werd netjes voor ons schoongemaakt en onze koffers werden verhuisd.

uitzicht vanaf ons terras

verder hebben we heerlijk aan het zwembad gezeten en een rustige dag gehouden.

Zondag 20 september

Heerlijk ontbeten, veel te veel, dus besloten om een wandeling te maken naar het strand. We hebben een langs de kust gewandeld, maar hier is niks te beleven. Geen mooi strand, een heel smal strookje, richting daar werd het mooier en daar waren ook meer hotels.

Terug in het hotel daar even rondgewandeld

en nog even bij het zwembad gelegen

Maandag 21 september

Heerlijk geslapen en beetje later aan het ontbijt, we zijn gaan wandelen naar Chersonisos, een wandeling van 3 km. , bergje op en weer af

de weg naar Chersonisos

In Chersonisos kwamen we een dansgroep tegen, wij dachten dat het Grieken waren, maar het bleek een groep uit Litouwen te zijn

omdat we ook nog terug moesten wandelen zijn we niet zo ver het centrum in gegaan.

Dinsdag 22 september

Vandaag zijn we weer naar het strand gaan wandelen, maar via een andere weg. Op de boulevard werden we aangehouden door een jongen op een scooter, die ons vroeg of wij een hotel wilde bezichtigen, en ons oordeel daarover te geven. We kregen ook een soort kraslot en ja hoor ik had 3 palmbomen, wat op zeker een prijs was. Videocamera, reisje of een radio-cassette speler. We moesten daarvoor wel minstens 90 minuten in dat hotel blijven.
Aangezien het toch niet zulk mooi weer was, zijn we meegegaan. We werden met een taxi gehaald en zijn hoog de berg op gebracht. We hebben een toer door het hotel gekregen en natuurlijk wilden ze ons iets aansmeren.

Dit was de naam van het ressort

Maar daar zijn we niet ingetrapt, we hebben wel een reisje gewonnen en een ticket voor "The happy tour train". We hadden wel idee dat die reis niks zou zijn, en inderdaad toen we weer thuis waren heb ik het opgezocht op internet, bleek het al jaren geleden op Radar te zijn geweest.
Maar we vonden het toch leuk en we zijn netjes bij ons hotel afgezet door een taxi.
De rest van de dag wat gezwommen, jammer dat het weer niet mee zat, het water van het zwembad was heerlijk, maar als je boven kwam brrrrrrr. fris.
Vanavond een excursie besproken voor morgen "Landelijk Kreta"

Woensdag  23 september

Om 09.30 kwam de bus ons ophalen voor onze excursie naar

Asites

De bus reed naar de stad Heraklion en sloeg daar af richting het dorpje Peza ,waar wij 's morgens een bezoek brachten aan een van de oudste wijnfabrieken van Kreta.
Hier kregen we een film te zien met informatie over de wijnproductie, de raki en de Griekse olijfolie. Daarna werden we in de gelegenheid gesteld een paar verschillende Griekse wijnen te proeven.

Minos wijnen

De wijnproefruimte in MinosDe wijnproefruimte van de Milliarakis wijnfabriek ligt rechts van de weg, vlakbij de weg die het dorp Peza verlaat. Hier vind je:

een tentoonstelling van oude machines van de wijnfabriek (pompen en bottelmachines) en een oude traditionele stenen wijnpers

een videoruimte voor 200 personen, waar de bezoeker door een 13 minuten durende video geļnformeerd wordt over de wijn van Kreta en de geschiedenis van het bedrijf

de wijnproefruimte voor 120 personen (zie foto), waar je het hele assortiment wijnen van deze fabriek kunt proeven

een winkeltje waar de bezoeker niet alleen wijn maar ook geselecteerde Kretenzer producten als olijfolie, olijfzeep, honing en kruiden kan kopen

De wijnfabriek is dagelijks geopend in de zomer, voor de overige maanden moet de bezoeker een afspraak maken.

Openingstijden: maandag tot vrijdag 09:00 - 16:00h, zaterdag 11:00 - 16:00h.

Oude wijnapparatuur       Een wijnpers

expositie van oude wijnapparatuur              een traditionele wijnpers

Vervolgens ging de tocht verder in zuidelijke richting. Via de druivenplantages aan de voet van het Ida-Gebergte reden we naar het dorpje Asites, waar onze wandeling begon. Onder begeleiding van een Belgische gids maakten we kennis met het leven, de cultuur en het geloof van de Kretenzische bevolking.

De man met de pet is onze gids Ronnie

We brachten een bezoek aan een traditionele woning, een klein museum, een originele geitenbellen makerij en de plaatselijke Grieks-Orthodoxe kerk.

we wandelden door smalle straatjes en maakten kennis met alles wat groeit en bloeit op Kreta, alsmede de gastvrijheid van de bewoners.

De lunch bestond uit een traditionele Griekse "meze"

Na de lunch werden we meegenomen op een korte wandeling door het prachtige landschap. In de loop van de middag reed de bus weer terug richting Heraklion. Er werd nog een stop gemaakt bij een heilige plaats in het dorpje van Agios Mironas,

Koepel in kapelletje in Agios Mironas

Donderdag 24 september

Vanmorgen met het treintje, dat voor het hotel stopt, een rondrit gemaakt.

Wat erg tegen viel. We waren wandelend al overal geweest. Beetje jammer voor 10 euro pp. Maar we hebben toch wel lol gehad. Er blijkt een hele strijd te zijn tussen de verschillende treintjes. Het mannetje die de kaartjes verkocht was woest en het was mooi om dat griekse temparement te zien.
De rest van de dag nog aan het zwembad gelegen en gezwommen

''s avonds waren er griekse muzikanten en werd er gedanst.

Vrijdag 25 september

Niet veel gedaan vandaag, Pim was niet zo lekker dus die is niet gaan ontbijten, maar lekker in bed gebleven. Ik ben met mijn boek op een bedje gaan liggen en heb lekker gelezen.'s middags was Pim weer wat opgeknapt en hebben we heerlijk zitten borrelen in de bar en gekletst.

terras met op de achtergrond de bar

eind van de middag zag het er zo uit bij het zwembad, even later ging het regenen

Zaterdag 26 september

Vandaag zijn we met de bus van het hotel naar Chersonissos gebracht, we hadden 5 uur de tijd om rond te kijken.

Deze dag was het stralend weer

We hadden de gewonnen ticket voor het treintje mee genomen en zijn daarmee naar ANO HERSONISSOS gegaan. Dat was een heel leuk plaatsje, hoog gelegen tegen de berg aan

De man die naast ons rijdt, is de kaartjes verkoper en tevens fotograaf

Dorpsplein in Oud Chersonissos

Na de rit met het treintje zijn we ergens Gyros gaan eten, want dit hadden we niet op het menu van het hotel staan. Heerlijk gegeten, grote milkshake erbij, daarna nog wat rondgekeken in de winkelstraat, om 15.00 uur kwam de bus ons weer ophalen. Na het diner hebben we de koffers gepakt, want de andere morgen om 08.00 uur kwam de bus om ons naar het vliegveld te brengen. Nog een paar uurtjes gezellig in de bar gezeten afscheid genomen van iedereen en toen naar bed. Wekker gezet om 06.30 uur.

Zondag 27 september

Natuurlijk voor de wekker al wakker, typisch iets voor ons, op ons gemak gedoucht en de laatste spullen in de koffer. Om 07.30uur was de ontbijtzaal open en hebben we genoten van een heerlijk ontbijt. De bus kwam mooi op tijd en bracht ons naar het vliegveld van Heraklion, beetje anders dan op Schiphol. We moesten eerst in de rij om in te checken, toen in de rij om de koffers door de scan te doen en weer in de rij voor de handbagage en paspoortcontrole. Pim en ik werden allebei gefouilleerd, maaaar niks gevonden
We konden gelijk het vliegtuig in, die daarna gelijk ging vertrekken, mooi op tijd.
Op Schiphol stond zoonlief ons al op te wachten om ons naar onze schoondochter en de auto te loodsen.
Bij hen nog gegeten en 's avonds naar huis. Dochter kwam ook nog even buurten en toen was het op.

Was een heerlijke vakantie, beetje jammer van het weer, aardige mensen, fijn hotel, lekker eten, kortom TOPPIE