21 mei tot 9 juni

2016

reisgezelschap

Zaterdag 21 mei

Vanmorgen om 05.15 vertrokken richting Bayeux, waar we overnachten in een Ibis budget hotel.
Morgen gaan we op ons gemak naar
Cherbourgh waar we de ferry naar Rosslare, Ierland nemen.
onderweg weinig benzine stations en toe we er eindelijk één gevonden hadden , waren er 50 wachtende voor ons.
Het hotel was prima, keurige kamer,  gegeten in het naburige restaurant

na een voortreffelijke maaltijd op tijd naar bed.

Zondag 22 mei

Heerlijk uitgeslapen op pad, op de route naar de ferry kwamen we langs Omaha beach en Utah beach en de plaats waar een parachutist in de kerktoren belandde, tijdens de invasie,  Sainte-Mère-Église
We waren ruim op tijd voordat het inschepen begon, we stonden als 1e in de rij. Alles was zwaar beveiligd vanwege de vluchtelingen.

Om 12.30 uur gingen we aan boord, de auto ging helemaal op het dak, een hele steile weg ernaar toe. De reis kon beginnen, 18 uur voor de boeg. De prijzen op de boot vielen ons tegen en het eten ook. Heel fijn dat we een hut hadden besproken, want als je sommige mensen ziet liggen op een bank of stoel, is dat armoe.

Gelukkig was er internet aan boord, dus we kwamen de tijd wel door.

Maandag 23 mei

Om 08,15 uur gingen we van boord, na een lawaaierige nacht, niet vanwege dronken mensen, maar het stampen van de motoren.
Het leek een hele toer om van de boot af te komen , maar dat viel alles mee, en ook het links rijden hadden we snel opgepakt, samen goed opgelet.
We gingen op pad naar de
Gendalough Youth Hostel, We reden een heel stuk over hele smalle wegen, die echt als weg op de kaart stonden en kwamen een vrachtwagen tegen. pfff hij kon niet achteruit en wij hadden net een uitsparing gezien, dus het lukte.
We kwamen een prachtige brug tegen over de avonmore River, met een prachtig kerkje erbij.

Vale of Clara Church, Wicklow

Omdat we de hele dag de tijd hadden zijn we eerst naar Avoca gereden, bekend om de opnames van de serie Ballykissangel, van de BBC, die wij toen op de BRT gevolgd hebben

Deze pub speelde een grote rol in de serie, Ballykissangel.

In het kruidenierswinkeltje t/o de pub hebben we  broodjes gehaald, die ze beleggen waar je bij staat, met wat jij hebt uitgezocht, heerlijk vers!!
We hebben op die dag ook gelijk de Old Military road gereden

de route begint in Gledalough, waar we eerst koffie hebben gedronken en getankt, want het zou niet handig zijn als we op de route zonder benzine kwamen te staan.

The Wicklow Heather , Laragh Glendalough

De benzine pomp van W.McCoy's

Na deze prachtige rit zijn we op weg gegaan naar het Gendalough Yought Hostel waar we  besproken hadden. via Booking.com

Deze kamer hadden we helemaal voor ons zelf.
Gegeten bij The Wicklow Heather en een wandeling gemaakt, toen kwamen we bij de Glendalough Monastic Site terecht.
Dit zijn de ruines van een kloosternederzetting in de Glendalough vallei. Deze kloosternederzetting werd door St. Kevin in de 6e eeuw gesticht en is gebouwd in een vallei met 2 meren. De nederzetting bestond uit een ronde toren, stenen kerkjes en gedecoreerde kruisen.

In de youth hostel was ook internet, dus nog even een berichtje naar het thuisfront.

Dinsdag 24 mei.

Vanmorgen om 08.00 uur ontbeten bij The Wicklow Heather, het restaurant van gisteren en toen op pad richting Sligo. We gingen alternatief rijden en kwamen dus weer op hele kleine weggetjes. Op een van die wegen vonden we dit bord

Weer een prachtige rit door de Wicklow mountains.

Leitrim, River Shannon

Er waren heel veel motorrijders op pad.

Onderweg besloten we om gelijk door te rijden naar Donegal, omdat dat ons uitgangspunt zou zijn om The Wild Atlantic way te rijden. In Donegal was het vreselijk druk en op de parkeerplaats was toevallig  een Tourist information , dus zijn we daar gaan vragen voor een hotel of B&B.  De lady van de tourist information raadde ons aan om naar Ardara te gaan, daar was het rustig en van daaruit konden we 3 routes rijden. Zij heeft voor ons een hotel geregeld voor 3 nachten. Het was niet zo ver rijden van Donegal

Er waren een paar pubs in Ardara, waar muziek gespeeld werd, dat begon pas om 21.30 dus deze avond gingen we niet.

Woensdag 25 mei

Vandaag vroeg op pad naar Fanad Head, het noordelijkste punt van The Atlantic wild way. Glenties - Fintown, hier is een heritage railway, die langs L.Finn loopt. The Fintown Railway. Letterkenny- Portsalom- Fanadhead
Vlak bij de vuurtoren was een restaurantje waar we heerlijk op het terras in de zon koffie hebben gedronken.

Vanaf Fanad Head gingen we langzaam naar beneden, de 1e dag het bovenste gedeelte. Rosnakill- Kerrykeel

Kerrykeel.

Milford- Granford- Downingsbay- Dunfanghy- Falcaragh

Bloody Foreland

Brinlack - Derrybeg - Kincaslagh - Dungloe - Maas - Portnoo - Rosbeg - Ardara

Pinchers bay

Onderweg weer zo'n overheerlijk broodje laten maken, en voor het avond eten allemaal lekkere salades gekocht en een yoghurtje toe.  Deze avond dus naar de pub, was een beetje een dooie boel, de muziek was ook niet geweldig, wel zongen ze op ons verzoek The old triangle,

Donderdag 26 mei

Vandaag de laatste route van Donegal county gereden, Weer een prachtige route en makkelijk te volgen, af en toe gaat het mis maar, dan vind je de borden weer, wel opletten north of south.

over de Glenglesh pass

naar Malinmore - Malinbeg.

Sleave League

Malinbeg, Silver strand

De landzijde van Malinberg

Carrick - Killybeg - Dunkineely - Mountcharles naar Donegal.

Donegal

Donegal Castle

een mooie weg terug gevonden van Inver naar Ardara. Het Nessbit Arms Hotel, waar we voor de laatste nacht zijn. Heerlijk gegeten, bijtijds naar bed, morgen weer vroeg op pad.

Vrijdag 27 mei

Vandaag veel gereden voor het eerst wat regen, we reden weer door een prachtig gebied. Ballyshannon - Collooney

Skreen

Easkey - Ballina - Killala - Rathlackan - Ballycastle, even een pitstop bij

Barnatra

Annaghead - Belmullet - Geesale - Bangor - Ballycroy - Mulrany - Newport waar we een B&B gevonden hebben boven een pub The black oak inn, de B&B heet Greenway.

Gezellig rond gewandeld

In The Gráinne Uaile, deze rode pub, hebben we voetbal gekeken, een vriendschappelijke wedstrijd tussen Nederland en Ierland, hij eindigde op 1-1.

Newport

28 mei

Vertrokken om 08.00 uur uit de B&B en in Westport

bij O"CEES ontbeten.

Verder de Wild Atlantic way rijden.

van Westport de R395 naar Louisburgh naar Leenane,

dan de N59 naar Clifden en van Clifden de R341 naar Roundstone. een prachtige weg
Gurteenbeach

Turf velden waar nog volop gebruik van wordt gemaakt.

verder op de R341 naar Cashel, verder op de R340 naar Lettermore, Gortmore naar Casla

van Casla een naamloze weg binnendoor naar Oughterard. Deze weg is zo prachtig

Gegeten bij The Baot Inn in Oughterard en verder naar Galway op zoek naar een B&B.

We zijn beland bij deze B&B even buiten het centrum van Galway.

Lisadell B&B 9 Glenina Heights, Dublin Road, Galway

Waar we hartelijk werden ontvangen met thee en bisquits, een hele gezellige kamer en een aardige landlady.

Zondag 29 mei

Na het ontbijt weer verder op pad, vandaag zijn we van de route afgegaan, omdat we de Cliffs of Moher vorige vakantie uitgebreid hebben gezien. Dus een stuk door het binnenland.
Maar dat was mooi maar saai, we hebben de route weer opgepakt bij Limerick, de R551. Dat ging makkelijk want de route is goed aan gegeven door deze borden

Deze weg loopt helemaal langs de kust en hier vonden we het Carrigafoyle castle

verder naar Ballybunion naar Ballyheigue

Van Cilcummin tot  Dingle hebben we de Connor Pass gereden.

Spectaculair, daar kan je echt niet passeren, maar de mensen wachten hier heel rustig aan de andere kant. Het zou zonde zijn als het hier druk wordt, want dan moeten ze met stoplichten gaan werken.

Van Dingle naar Inch Beach, waar we heerlijk hebben gegeten.

onze auto stond geparkeerd op het strand.

Het werd ook weer tijd om een onderkomen te vinden, en zo kwamen we uit bij

Mountain View B&B Whitegate, Keel, Castlemain, Co. Kerry

Het einde van weer een mooie dag.

Maandag 30 mei

Vanmorgen na het ontbijt( cheese on toast) gingen we de Ring of Kerry rijden en daarna de Ring of Beara. Er is veel veranderd sinds we de vorige keer hier waren. Opgeknapte wegen. We zagen ook meer dan de vorige keer omdat de Wild Atlantic Way echt helemaal langs de kust gaat, zover dat mogelijk is. Het is hier allemaal even mooi.

De N70 Van Glenbeig naar Kells

Van Kells via Gahersiveen naar Portmagee en daar de brug over voor de Skellig Ring te rijden

Hier hebben we een wandeling gemaakt naar een uitzicht punt

The Kerry Cliffs, Beehive village

via Waterville naar Sneem

Sneem

Gegeten bij Con's restaurant, Star Sailing en Adventure Centre
Kenmare County Kerry.

Weer verder de borden volgen de R571 naar Lauragh, Ardgroom

naar de cable card van Dursey island

Van hier op zoek naar een plaats om te overnachten en dat is de Sea Breeze B&B geworden in Castletownbere, County Cork

Dinsdag 31 mei

Zo zag vanmorgen ons ontbijt eruit

daar konden we wel weer even mee vooruit. Vandaag op pad naar The Lady's View en The Torq Falls

The Lady's View

The Torq Falls

daarna naar Muckross House , waar we met een Jaunting   Car zijn rondgereden

Halverwege de rit gingen we er voor een uurtje uit om wat te drinken en door de tuinen te wandelen.

Weer verder op pad van Killarney naar Glengariff naar Bantry. Vandaar weer de Wild Atlantic Way opgepakt. Weer een prachtige kust vooral het stuk van Glanlough naaar Cilcrohane.

Verder naar Burrus via Ahakista, op deze weg kwamen we deze haven tegen

Van Ahakista naar Burrus ,Crookhaven, Toormore waar we deze Altar Wedge Tomb vonden

in de buurt van Toormore Bay Co. Cork

en deze mooie plaatjes konden maken

Doorgereden naar Skibbereen, en in Glandore een B&B gevonden. Bay View House.

Prachtig uitzicht.

Woensdag 1 juni

Vanmorgen viel voor het eerst het ontbijt tegen, niet zo'n schone entourage, geen frisse lucht, maar wel heel gezellig gekletst met Joe de baas van de B&B. We gingen het laatste stukje van de Wild Atlantic Way niet rijden , maar het binnenland verkennen. Dus binnendoor van Glandore naar Kealkil, bij Inchigeelagh koffie gedronken bij Creedons hotel

Daar zijn we aan de praat geraakt met de baas, die heel veel over de historie van Ierland wist en er graag over wilde praten. hij vertelde ook dat er in de pubs niet zoveel rebelse liederen meer worden gezongen , maar meer traditioneel. Na deze leuke onderbreking verder door naar Macroon

Macroom Castle Arch

Van Macroom via de R583 naar Mallow via Millstreet.

Mallow aan de N72

Mallow Castle

De poolse sklep in Mallow

In Kilmallock een Hotel gevonden , Deebert House, beter dan de vorige en goedkoper.

Deebert House Hotel, Kilmallock

Toen we aan het eten waren zagen we dat de lichten van de auto nog aan waren, die gaan normaal automatisch uit. Besloten om de volgende dag even langs een dealer te gaan, in Mallow.

Donderdag 2 juni

Het ontbijt was hier prima

Op pad naar de garage en ons probleem verteld, volgens de dealer was het onmogelijk dat de lichten automatisch aan en uitgingen, wij hebben hem uitgelegd dat we de auto al 3 jaar hebben en nog nooit het licht aan of uit gedaan. Hij snapte er niets van en ging zelfs rondbellen, maar kon niks wijzer worden.
Ondertussen hadden ze samen wel op allerlei knopjes gedrukt en toen we de auto gingen verzetten omdat hij gewassen werd, ging het licht weer automatisch aan, pffff.

Op naar Liscarroll, waar The Donkey Sanctuary is, een organisatie over heel de wereld die oude en verwaarloosde ezels een tehuis geven

Vandaar hadden we besloten om toch nog de route van de Cliffs of Moher te rijden en dan van beneden af, The Wild Atlantic Way North. We zijn begonnen bij Loop Head. Persoonlijk vinden wij het daar mooier dan The Clifs, waar iedereen heen gaat.

Hotel gevonden in Kilkee, The Strand

Ali G Take away , Strand Line, Kilkee Co. Clare

Prachtig uitzicht vanuit de kamer.

Vrijdag 3 juni

Om 09.30 vertrokken richting The Burren, daar is het echt toeristisch, maar ook prachtig.

The Cliffs of Moher hebben we niet bezocht, daar is het echt veranderd en zoals wij het hebben gezien 12 jaar geleden, was het goed.
Weer terug landinwaarts en via Loughrea.

Kilnalahan monastery

Verder door naar Portumna

Portnumna Castle

Castle troy ruins,  rechts van Limerick, vlakbij de plaats Castletroy

Verder door op de R445 via Nenagh naar Tipperary, deze stad vonden we niets aan, het was a long way to Tipperary.Door gereden richting Cashel, onderweg gegeten bij O'Neils bistro,
Father Matthew terrace,
Thomastown, Golden

Daar hebben ze voor ons een B&B gezocht, omdat het weekend  Bank Holiday was, waren er weinig B&B beschikbaar.

We kwamen terecht in copperfield house in Cashel

Zaterdag 4 juni

Vanmorgen een heel ander ontbijt

We kregen van de Lady van de B&B, vrijkaarten voor the Rock of Cashel, we konden onze auto bij haar laten staan want het was op loop afstand.

via Roscrea naar Portlaoise, Kildare om in Naas uit te komen.

Verschillend landschappen onderweg

In Naas vonden we een hotel, het was moeilijk om iets te vinden vanwege het lange weekend vrij van de Ieren.

Monaghan's Harbour Hotel, Limerick road, Naas, Co. Kildare.

Het is nog steeds prachtig weer, mede gasten klagen , want die hebben winter en regen kleding bij zich. De reis zou niet zo mooi geweest zijn als het inderdaad regende. Nog een wandeling gemaakt, achter het hotel is een kanaal, Canal Bank, we hebben ons fototoestel in het hotel laten liggen, dus morgen eerst wat foto's maken van het kanaal. In het hotel gegeten. De dame achter de balie is de eigenaresse, Mary Monaghan en zij is 93 jaar oud.

Zondag 5 juni

Wederom een mooie dag en nadat we eerst in de buurt wat foto's hebben genomen

Canal Bank

Heel veel sluizen in Canal Bank , met heel veel verval.we hebben het een  eind gevolgd

Toen zijn we naar Sallins gereden om bij het station te kijken hoeveel de trein kost naar Dublin. Er liep een meneer en die heeft ons geholpen, de trein is heel duur en hij adviseerde om met de auto te rijden tot een buitenwijk van Dublin en dan de sneltram te nemen die komt in het centrum van Dublin. Goeie tip.
Vlakbij het station was ook een kanaal, Sallins Wood

Nu we ook weer in de buurt van The militairy road zijn, hebben we besloten om deze nog een keer te rijden, maar nu was het vreselijk druk i.v.m. Bankholiday. Echt verschrikkelijk, gelukkig hebben we het eerder gereden, zonder veel verkeer.We zijn ook nog naar de kust gereden onder Dublin, maar dat was file rijden, dus daar zijn we uit gegaan terug naar het hotel. We hebben het hotel voor de laatste dagen geboekt, zodat we rustig hier de omgeving kunnen verkennen.

Gegeten bij Vie de Chateaux, dat ligt achter ons hotel. De detective Vera was op tv, dus een relaxte avond.

Maandag 6 juni

Vandaag een rustige dag, na het ontbijt op pad, We hadden 3 outlets in de buurt gevonden, dus de 1e die we gingen bezoeken was Whitewater in Newbridge.

Daar hebben we koffie gedronken bij Costa coffee

Een prachtig centrum

Toen naar de Tesco extra, dat is een supermarkt die werkelijk alles verkoopt.

Daar heb ik een grote zak alpen muesli

gekocht, die ik hier iedere dag bij het ontbijt heb gegeten.

Doorgereden naar Kildare waar buitenaf een village outlet is, die  lijkt op de outlet bij ons in Roermond

Nog een bezoek gebracht aan de Kildare Round Tower.

Als afsluiting gegeten bij Victoria House Asian Cuisine. Gelegen in het centrum van Kildare. We hebben daar heerlijk gegeten

Victoria House Asian Cuisine

terug naar ons hotel voor een rustige avond.

Dinsdag 7 juni

Vanmorgen verrast met gewone yoghurt, fruitsalade en muesli. Gisteren hadden ze dat niet bij het ontbijt, dus ik was blij verrast. Vertrokken naar Dublin,

bij Cheevestown de auto neer gezet, op een P en R. voor de zekerheid een foto gemaakt. Met de Luas een soort snel tram naar Dublin gegaan. In de buurt van Jervis uitgestapt. in de buurt van Ha'Penny bridge

en O'Connel bridge. Eerst koffie gedronken bij Mc. Donalds.

We hebben een Hop off Hop on tour genomen Dublin City Scape, luxury Sightseeing die 2 uur duurde, en zijn bij O'Connelstreet uitgestapt en hebben daar rondgekeken. Weer op de bus gestapt en bij St'Stephens green uitgestapt, een rustpunt in al die drukte

Er staan prachtige beelden in dit park

The Three Fates, geschonken door the German Federal Republic

The Famine Memorial

ook prachtige bomen

In Dublin was het een beetje een gekkenhuis, het hele centum lag open i.v.m. de tramlijn die door het centrum gaat lopen, het wordt dan verkeers vrij.

impressie vanuit de bus.

Gegeten bij Namdo's

Chicken met peri peri fries

op ons gemak weer terug met de tram, al met al een geslaagde dag, prima om zo Dublin te bezoeken.

Woensdag 8 juni

In de buurt gezocht wat we nog konden doen op de laatste dag en hebben een kasteel gevonden in Trim 53 kilometer bij Naas vandaan. Prachtig kasteel, er zijn daar opnames gemaakt voor de film Braveheart.

Trimcastle

Buiten het kasteel was een gezellig straatje

Terug in Naas zijn we de stad gaan verkennen, er is een nieuw shopping centre

bij Mc. Donalds wat gedronken

en gegeten bij Abra Kebabra

Naas, Town Hall

Op ons gemak terug gewandeld en nog even langs de haven achter ons hotel, en daar lag zowaar een boot aangemeerd.

Onze laatste avond bij Mary Monaghan, onze eerste kennismaking was niet zo goed maar in de loop der dagen zijn we aan elkaar gewend geraakt.

Donderdag 9 juni

Vanmorgen om 09.00 uur vertrokken en reden weer over een prachtige weg en kwamen weer uit waar we begonnen zijn bij de jeugdherberg, in de winkel waar ik eerder al had rondgekeken heb ik een ring gekocht

Snel door naar Rosslare, boodschappen gedaan, zodat we lekker te eten hadden op de boot.

Toen in de rij voor de Ferry, daar stonden rijen campers  met voetbal supporters uit Noord Ierland

Allemaal uitgedost met de gekste dingen. Op de terminal was een feestje georganiseerd, i.v.m. de voetbal, en daar waren wij ook voor uitgenodigd, dat maakte het wachten iets makkelijker. Eindelijk aan boord

We waren blij dat we weer een hut hadden, want er was een run op de banken in de openbare ruimtes. s'morgens thee en koffie gehaald en in de hut ontbeten. Beetje rondgewandeld en waren van plan om nog een uurtje te gaan slapen, toen er werd omgeroepen dat we aan waren gekomen in Cherbourgh. Op naar huis

mooie brug onderweg.

Terug de tolwegen genomen , wat veel sneller ging dan al die kleinere wegen op de heenreis, scheelde zeker 2 uur rijden. aan de A1 gegeten bij een wegrestaurant Arche en om 01.20 waren we thuis.

mijn trouwe makkelijk tas, waar ik de hele vakantie mee heb rond gelopen. Einde van een prachtige vakantie.