Lissabon

De weersverwachting

de vliegmaatschappij Transavia

Woensdag 10 april

Om 4 uur opgestaan  en om 5 uur vertrokken  naar  Rotterdam The Haque airport, alles verliep voorspoedig.
We vlogen met Transavia en vertrokken om 07.20 netjes op tijd.
In Lissabon aangekomen om 09.15 plaatselijke tijd, hebben we eerst een lekkere bak koffie genomen bij Starbucks

Na de koffie zijn we op zoek gegaan naar de metro, ons Appartement lag vlakbij het metro station Intendente

Het metro systeem is niet ingewikkeld, we hebben gelijk een dagkaart aangeschaft voor 6,20 Euro pp.
Daarmee kan je in alle trams en elevadores. Met een iets duurdere dagkaart kan je zelfs met een veerboot mee

Op ons gemak richting appartement dat we gehuurd hadden bij We mochten daar  om 12.00 uur onze bagage brengen.
Bij station Alameda  overstappen en uit bij station Intendente,  vandaar was het appartement 7 minuten lopen.
We waren nog te vroeg, dus zijn we aan de overkant, bij Restaurant "Nicola"  gaan genieten van alle plaatselijke zoete lekkernijen.
Toen het tijd was hebben we de koffers in het appartement gezet, dit moest nog worden schoongemaakt, dus. toen zijn we op ons gemak terug naar  de Av.Alm Reis gelopen.

Daar komt de beroemde tram 28 ook langs, dus daar zijn we opgestap.We vonden het heel gek dat de tram halfvol zat, maar al snel bleek dat we bijna bij het eindpunt waren en daar moesten we eruit, blijven zitten was geen optie. En bij de vertrek halte stond dus een hele lange rij.

we zijn van daaruit maar gaan wandelen, onderweg kwamen we langs een winkel waar stapels Bacalhau lagen

en we kwamen uit bij Praca do Comercio

Daar is het Museo da Cerveza

en aangezien we behoorlijk dorst hadden gekregen hebben we daar en heerlijk biertje genomen

Op ons gemak gewandeld door de Rua Augusta Arch

richting metrostation Baxia -Chiado

Terug naar het appartement, wat inmiddels spic en span was. koffer uitgepakt even opgefrist en toen even naar de winkel aan de overkant voor een wijntje

Het restaurant, op de foto met de gele zonneschermen,waar we 'smiddags al waren geweest, vonden we zo goed dat we besloten om in de avond er weer te gaan eten. De keuken gaat daar open om 19.00 uur. Dus eerst aan de wijn, daarna heerlijk gegeten en om 20.30 naar bed.

Donderdag 11 april

Vroeg op, het is een prachtige dag en dit is het uitzicht vanuit de zolderkamer

eerst ontbijten aan de overkant bij "Nicola" en toen op pad, vandaag richting Bélem, daarvoor de metro gepakt tot Cais do Sodre en toen op bus 15.  Weer een dagkaart genomen want dat bevalt ons prima.

Park Vasco da Gama, Belem

Thai Pavillon

Jachthaven Bélem

Monumento de Descubimento

Basiliek, Bélem

Terug wandelend naar de tram kwamen we deze wereldreiziger tegen

En natuurlijk kwamen we langs de beste Pastel de Nata bakker van heel Portugal, waar we NIET voor in de rij zijn gaan staan.

Banana café Belem

Bij Banana café  hebben we een heerlijke kop koffie gedronken met een Pastel de Nata, nee niet van die bewuste bakker, maar wel lekker.
En eenmaal thuis vond ik deze Pastel de Nata gewoon bij de Lidl

Op de terugweg zagen we de Ponte de 25 abril van een hele andere kant

Weer terug naar Cais do Sodre op zoek naar de markthal, daar waren ze al aan het opruimen en het restaurant gedeelte was verschrikkelijk druk. Verder gewandeld en kwamen terecht bij

Ascendor da Bica

Boven gekomen op pad naar Mirador de Santa Catarina, onderweg kwamen we dit restaurant tegen

Gestopt voor een heerlijk biertje en wat hapjes, daarna verder door naar Santa Catarina

onderweg geluncht in de Rua Augusta Arch, Calamaris en paella, heerlijk!!!!!

Terug naar ons appartement
om wat uit te rusten, het zijn vermoeiende dagen!
Om 20.00 uur eten aan de overkant bij restaurant "NICOLA", waar we al vaste klant zijn.
Het eten is hier heerlijk, volop keus , veel vis.

Vrijdag 12 april

Vandaag willen we ook met de veerboot mee, daarom hebben we een iets duurdere dagkaart genomen.
We zijn naar placa de Restauradores gegaan om de Gloria Funicular te nemen naar Jardim de Sao Pedro de alcantara

leuke dingen hier te koop oa de onderstaande ketting

echt boomblad verguld.

Jardim de Sao Pedro de alcantara. Beeld Eduardo Coelho

Een prachtig uitzicht bij deze mirador de Sao Pedro en vandaar rijdt tram 24e ook een authenthieke tram,

hier zijn we verder mee naar boven gegaan, dat was een hele leuke rit.
We kwamen uit bij een hele moderne wijk uit.

Op de terug rit zijn we uitgestapt bij Jardim do Principe Real

Jardim do Principe Real, een prachtige plek om te zijn

Er was een hele gezellige markt met allemaal zelfgemaakte kunst artikelen. Daarvandaan zijn we naar de veerboot gegaan, om een heen en weertje te nemen naar de overkant, op het water heb je prachtig uitzicht op de Ponte 25 de Abril

Ponte 25 de Abril

Op een terras aan het water een heerlijk biertje genomen

en toen richting appartement, want we hebben deze avond besproken bij
Restaurant PERREIRINHA de ALFAMA

We hebben genoten van heerlijk eten en van prachtige Fado muziek. Een sfeervol Restaurant  23.30 uur was het afgelopen en wilden we met de Tuk Tuk naar huis terug, maar die rijden niet meer op dat tijdstip, dus hebben we een taxi genomen.

Zaterdag, 13 april

Heerlijk ontbeten in ons favorite restaurant "Nicola" en bij deze de traditionele mondvol foto

daarna op ons gemak onze koffers gepakt en om 11.00 uur het appartement verlaten richting vliegveld. We vlogen pas 'savonds om 18.35 uur dus we hadden besloten om de koffers af te geven bij het bagage depot zodat we nog een hele dag op ons gemak rond konden kijken.

Als eerste zijn we naar de elevador de lavra gegaan

Hier boven ligt de Jardim do Torel, erg rustig, mooi uitzicht

Elevador de Pavra

Hiervandaan op zoek naar de Elevador  Santa Justa,

In de rij om naar boven te gaan wachttijd gemiddeld 1 uur, maar deze keer geduldig in de rij en het was de moeite waard.

Daarboven was weer een heel mooi uitzicht en een gezellig pleintje

Even een terrasje gepikt op dit leuke plein en weer verder, we wilden nog één ding doen en dat was: een Ginja drinken bij A Grinjinha

Het werd inmiddels tijd om een beetje richting vliegveld te gaan en we hadden bedacht om ergens onderweg uit de metro te stappen en te kijken of we ergens iets konden eten. Uitgestapt bij metrostation Bela Vista

Er was daar wel het Centro Comercial Bela Vista, maar daar waren niet echt restaurants naar onze zin. Dus weer terug naar de metro en deze keer uitgestapt bij Orient

Vasco da Gama

Daar is op de 1e etage een Food Court waar we een heerlijke vegetarische salade hebben gegeten. We moesten nog haasten om op tijd op het vliegveld te zijn. Snel de incheck gedaan. Het vliegtuig vertrok op tijd en de reis ging voorspoedig

Het waren 4 heerlijke dagen in een prachtige stad, veel gezien en veel gelopen, kortom het was fantastisch!!!!!!
Bedankt voor dit fantastische moederdag kado