Polen

Reisgezelschap:

polen

Zaterdag 7 augustus

Om 06.30 uur vertrokken uit Spijkenisse naar onze eerste stop in Polen, Wroclaw. Van te voren hebben we een hotel geboekt via Booking.com. De reis verliep voorspoedig, mede dankzij onze Tom- Tom. Alleen het laatste stuk, net over de grens in Polen, daar is de weg erg slecht.

Om 18.30 aangekomen bij het hotel.

Hotel "Park Plaza"

Nadat we ons ingecheckt hadden, zijn we de stad gaan verkennen, een prachtig oud centrum, waar we op loop afstand vandaan zaten.

Door het hele centrum heen zijn beeldjes van kabouters.

Het 1e beeldje is opgericht in 2001, ter ere van de ludieke verzetsbeweging Oranje Alternatief, die de kabouter als symbool voerde.

In 2009 stonden er 129 kabouters en nu, in 2010 zijn het er 162

Deze kabouter staat voor het Multifood STP,waar je bord wordt gewogen en je per gewicht betaald,en waar je lekker kan eten

de mooiste kabouters

zondag 8 augustus

Omdat er geen ontbijt zat bij onze boeking, gingen we daarvoor de stad weer in. We hadden gisteren bij Multifood STP gezien dat zij ontbijt aanbieden.

daarna nog even koffie gedronken op een terras, en toen verder naar Katowice, dat ligt in Malopolska, (klein Polen), voor een bezoek aan de familie van mijn schoondochter. De ontvangst was hartelijk, en....natuurlijk eerst eten,

daarna een wandeling door de buurt. De familie woont vlakbij de kolenmijn KWK Wieczorek

daar is een oude nederzetting "Nikiszowiec", waar vroeger alleen mijnwerkers woonden.

Deze nederzetting is opgericht in de jaren 1908 -1911, ontworpen door de Berlijnse architect Georg Zillman. Hij ontwierp ook de Charlottenbrug  in Katowice.
 in 1910 werd er elektriciteit aangelegd en kwam er ook riolering en waterleiding.
 20-08-1920 werd de wijk bezet door opstandelingen tijdens de 2e Silezische opstand.
 In 2000 gemoderniseerd, in 2004 centrale verwarming

De St. Anna kerk werd gebouwd in 1914, Neo Barok, ontworpen door de broers Georg en Emil Zillman

Nu wordt het grote plein voor de kerk helemaal opgeknapt en komt er een museum.

maandag 9 augustus

na een heerlijk ontbijt zijn we naar een winkel centrum gegaan    Silesia City Center

daar hebben we onze ogen uitgekeken, allemaal moderne winkels. We hebben koffie gedronken bij met een heerlijke koek erbij.
In de middag zijn we een Ruďne gaan bezoeken :
Ruinn Zamku Ogrodzienieckiego

Dinsdag 10 augustus

Vanmorgen vroeg vertrokken voor een bezoek aan Kraków,  Geparkeerd midden in de stad. Natuurlijk eerst koffie gedronken, Gewandeld over  de

Rynek Glówny, de grote markt. Ook hier kan je met een koets door de stad gereden worden

in een restaurant in de joodse wijk,"Kaziemiers"hebben we tussen de middag een heerlijke goulashsoep gegeten, mijn zoon heeft Źurek besteld, dat is een zure meelsoep, met stukjes spek, worst en ei . Hij heeft dat bijna overal waar het op het menu stond gegeten

De avond gezellig gegeten en gedronken met de familie.

Woensdag 11 augustus

Vertrokken uit Katowice naar de plaats waar het zusje van mijn schoondochter een nieuwe kapsalon heeft

koffie gedronken en om een uur of 11 vertrokken richting Zakopane. De Tom- Tom ingesteld op de kortste route en snelweg vermijden. We reden dus door prachtige gebieden en leuke dorpjes. In Zakopane aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een Hotel en hebben we dit gevonden,

Villa Arizona

Arizona

Dit onderkomen ligt vlakbij  Krupówskiboulevard, de centrale verkeersvrije straat in Zakopane, in een rustige buurt. Op aanraden van de mevrouw van het hotel zijn we gaan eten bij Pizzeria Adamo, getrakteerd door de kinderen vanwege mijn  verjaardag.
 Het eten was prima, maar veel te veel. Na het eten nog rond gewandeld op de boulevard.

Donderdag 12 augustus

Vandaag  was een bezoek gepland aan Morskie Oko , een meer hoog in de bergen, aan de grens met Slowakije. Je word naar boven gereden door een paard en wagen en het moet de moeite waard zijn, maar helaas het was er zó druk dat we besloten om  langs de file, naar Slowakije te gaan.

We hebben een kabelbaan gezocht die in bedrijf was  en kwamen hier uit, Tatranska Lomnica

Het weer is prima, sinds we op weg zijn schijnt de zon, en is het 27°.

's Avonds geflaneerd over de boulevard en hier en daar een hapje gegeten.

Vrijdag 13 augustus

Vanmorgen al vroeg op pad i. v. m. de drukte. Met een busje dat vanaf het station vertrok, zijn we naar de Dunajec kloof gegaan, voor een vlotvaart over de Dunajec  langs Trzy Korony , dwars door de Pieniny.
 De bus deed er meer dan een uur over en onderweg zijn we gestopt om een kasteel te bezichtigen.

Niedzica Castle

vandaar vandaan gingen we naar Szczawnica, varen door  Spływ Dunajcem. We hadden een aardige chauffeur die ons na de vaartocht beneden weer op kwam halen.

De tocht op het vlot had ik niet willen missen, het was prachtig weer en de mannen die ons door de stroom heen voeren waren jolige mensen, die allemaal moppen tapten. De kinderen vertaalden het voor ons, maar met moppen is dat altijd moeilijk.
 Aan het eindpunt van de tocht is een restaurant, daar zijn we dan ook neergestreken voor een middagmaal.
 De bus weer in op weg naar een houten kerk. de Michael de Aartsengelkerk , in
Debno.

Deze gotische kerk stamt uit de 15de eeuw. Deze houten kerk is gebouwd zonder spijkers, maar met houtverbindingen in elkaar gezet.
De houten kerken van Klein-Polen staan sinds 2003 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO

Weer terug in Zakopane zijn we gaan zwemmen in Aquapark Zakopane

Gegeten bij een restaurant in de buurt van het hotel, Goulashsoep, toen naar het hotel spullen pakken, morgen weer op pad.

Zaterdag 14 augustus

Vandaag nog een rit door Slowakije en Polen richting  Krynica Zdrój. We reden door prachtig natuurgebied en het weer was wederom prima. Onderweg boodschappen gedaan voor een picknick, maar er was weinig gelegenheid om te stoppen. Toen we bijna bij  Krynica Zdrój waren hebben mijn zoon en schoondochter geďnformeerd voor een hotel in de buurt, en die meneer adviseerde ons om 13 kilometer terug te gaan naar Muezzin, naar het Hotel Klimek Spa,

een schitterend hotel met een super de luxe badkamer. Nadat we waren ingecheckt zijn we gaan picknicken bij een riviertje, het was prachtig weer. In deze plaats waren allemaal dierenbeelden van planten gemaakt.

een van de vele beelden

Na een stuk gewandeld te hebben langs de rivier zijn we terug gegaan naar het hotel om gebruik te maken van de sauna.

Slowakije

Zondag 15 augustus

Vertrokken richting Slowakije, onderweg koffie gedronken op een terras in Poprad, boodschappen gedaan voor een picknick, en verder gereden naar Hotel Jánosik in Liplovsky Mikulas .

Het was inmiddels gaan regenen, dus we hebben de picknick maar op de kamer gehouden. De kinderen zijn weer naar de sauna gegaan,  wij hebben tv gekeken op  de kamer.  Via internet een hotel gezocht in Tsjechië.

Tsjechië

Maandag 16 augustus

Na een heerlijk ontbijt weer op pad De volgende stop is Blansko , een hele mooie rit door prachtige natuur, helaas ging het in de middag weer regenen, terwijl we bij een soort kasteel aan het kijken waren. We gingen schuilen in een restaurant waar het heerlijk rook, dus we besloten daar gelijk te eten. Helaas, we konden alleen betalen met Tsjechiese kronen, en die hadden we nog niet gehaald. Overal konden we pinnen of met Euro's betalen, maar hier niet. Verder naar Hotel Macocha,

wat we dus via booking.com hadden besproken. Dit hotel viel  erg tegen, erg duur en het zou 3 sterren zijn, maar dat is het dus echt niet.

Pension U Golema

In de buurt was een restaurant, wat ons werd aanbevolen, daar zijn we gaan eten, Eerst hebben we geld getrokken voor de komende dagen, wel weer even rekenen, toch wel lastig dat buitenlandse geld. Het eten was erg lekker. Na afloop hebben we gezellig op de kamer geborreld. Wat ons wel opviel was dat er overal waar we waren internet is.

Dinsdag 17 augustus

Vandaag hebben we voor een uitstap naar de Skalny Mlyn Kloof gekozen, de Punkva-grotten, daar is de Macocha-Kloof

We hadden kaartjes genomen voor een treintje, maar besloten erheen te wandelen. bij de grotten is ook een kabelbaan naar boven, vandaar heb je een prachtig uitzicht over de Macocha-Kloof, dat hebben we eerst gedaan . Toen de grotten,

Dit is de kloof van bovenaf gezien

en dit is de kloof beneden

Dit is zo mooi, er werd prachtige muziek gedraaid

Halverwege gingen we in bootjes de Punkva rivier af, door de grotten heen. Dit is echt een aanrader

dit was een leuke tocht, niet zo ver van het hotel vandaan. In de middag hebben we een kasteel bezocht

Rájec-Jestrebí

daar hebben we een rondleiding gemaakt. we besloten om deze avond weer te gaan eten in het aanbevolen restaurant.

dit is het restaurant op de achtergrond.

Alvast pakken voor de volgende dag, de laatst stop in deze vakantie n.l. Praag.

Woensdag 18 augustus.

Het was niet zover rijden naar Praag, dus we waren al om 12.00 bij het hotel, TOP HOTEL Praha

Op de foto's ziet het er mooier uit, dan het in werkelijkheid is, maar voor 2 nachten hebben we voor 1 kamer € 69 betaald, dus was het acceptabel . Omdat we pas om 14,00 in konden checken, zijn we naar  Winkelcentrum Chodov  gegaan, waar mijn zoon eindelijk zijn favoriete koffie kon drinken

We zijn lekker gaan winkelen en rond 14,30 terug gegaan naar het Hotel. We hadden een kaartje voor openbaar vervoer gekocht voor 1 uur en besloten om gelijk naar het centrum van Praag te gaan.
 De bus stopte voor het hotel en zijn eindpunt was metrostation
Chodov, dat was de rode lijn en voor het centrum moesten we overstappen bij Muzeum, op de groene lijn . Daar hebben we kaartjes gehaald voor een hele dag, zodat we onbeperkt overal in konden stappen.
 Eerst gevraagd bij een winkeltje, die man werd GEK, iedereen kwam daar vragen, er was ook weinig informatie.
 Uiteindelijk is het gelukt in de automaat en kon de reis beginnen. we zijn uitgestapt bij
Staromestra

Staromestska Line A

Het metronet bestaat uit 3 lijnen

1. de groene lijn A: Skalka - Dejvická
2. de gele lijn B: Cerny Most - Zlicín
3. de rode lijn C: Nádrazí Holesovice - Háje

We zijn langs de Moldau (Vltava) naar de Karelsbrug gelopen, deze stenen Gotische brug verbindt de oude stad met Mala Strana.
 Ze overleefde verschillende overstromingen van de Moldau o.a. de recentste in
 2002. Op de brug zijn 30 barokke beelden geplaatst. De meeste zijn replica's, de originele zijn te vinden in het Lapidarium in het Praagse Museum.
 Heel wat portrettekenaars en muzikanten geven er het beste van zichzelf en er staan talloze standjes met mooi bewerkte foto's van Praag.

Zeer interessant is het beeld van St.Ludmilla en St. Wenceslas. Hier is de plaats waar de biechtvader van de koningin over de brug gegooid is. De legende gaat dat wie de beeltenissen aanraakt geluk zal ondervinden en ook weer in Praag terug zal komen.

Op dit terras zijn we iets gaan eten, en mijn schoondochter heeft in het winkeltje rechts iets lekkers gekocht. Specialiteit van Hongarije,

genaamd Kürtőskalács

de Tynkerk

Oude Stadsplein (Starometske Namesti). op de achtergrond de Tynkerk. Deze machtige gothische Mariakerk uit de14e eeuw .

Aan de gevel van het Raadhuis  bevind zich het  Astronomische Uurwerk. De klok geeft behalve de tijd ook de dagen, de maanstand, de sterrentijd en de plaats van de zon weer en is in 1490 voltooid door klokkenmaker Hanus. Volgens de legende hebben de raadsleden hem blind gemaakt, zodat hij nooit meer een mooiere klok kon maken

Ieder uur gaan er 2 kleine deuren open en zie je Christus en een parade van Apostelen voorbij komen, aan de zijkant staan figuren hun hoofd te schudden.

Op het oude stadsplein is het een drukke boel, je kunt er van alles eten, een koets huren voor een rit door de stad,

er hangt een mist vanwege de barbeque's die er staan, het ruikt er dan ook heerlijk.

Deze figuren nemen je mee op een Ghosttour door de stad.

We gaan weer op ons gemak terug naar het hotel, morgen weer een dag.

Donderdag 19 augustus

Vandaag gaan we met de tram 22 naar de Burcht, het zou een behoorlijke wandeling omhoog zijn, daarom hebben we voor de tram gekozen. We zijn uitgestapt bij de tuinen voor de Burcht, hier staan hele grote bomen, en overal staat bij welke boom het is.

De wacht bij de burcht

Wisselen van de wacht

de St. Vituskathedraal

We hebben de burcht verlaten en zijn op ons gemak naar beneden gewandeld. Daar zijn we op tram 22 gestapt en helemaal tot het eindpunt mee gereden. Dat was een rit van een half uur en zo kregen we een indruk van Praag zijn buitenwijken.

Bij het eindpunt moesten we eruit en zijn toen terug gegaan met tram 26, die kwam ook weer in het centrum uit. We zijn uitgestapt bij wat wij dachten dat het markthallen waren, maar het bleek een station te zijn.

Dit treinstation rechts, heet Masarykovo Ńadraží, gebouwd in 1845. Dit station ligt vlakbij het Namesti Republiky( plein van de republiek).

Van daar vandaan zijn we gaan wandelen naar de Nieuwe stad ( Nové Mesto)naar het Václavské náměstí (Wenceslasplein) Hier ging ik op zoek naar het herdenkingsteken van Jan Palach. In 1968 stak deze student zichzelf in brand, als protest tegen de invasie van het Warschau pact, die een eind maakte aan de "Praagse Lente".

Deze plaquette herinnert aan hem en andere slachtoffers van het communisme

Er was van alles te doen op het plein, zo waren er ook een groep meisjes die met pom-poms aan het dansen waren.  een van de meisjes werd hoog in de lucht gegooid

We besloten om hier op het plein naar een plaats te zoeken om te eten, en mijn zoon had iets gezien, een Art Nouveau restaurant , Jugendstil. Achteraf bleek het, het Grand Hotel Europa te zijn, dat is gebouwd in 1903 - 1906

de benedenzaal zou model hebben gestaan voor de eetzaal van de Titanic, heb ik ergens gelezen.

we waren de enige klanten, want het was nog vroeg, 16.00 uur. Het eten was heerlijk en de entourage was perfect, heerlijk rustig. We kregen nog een mooie kalender mee, als herinnering. Het hotel stond ook beschreven in onze gids van Praag, er stond dat je beslist even binnen moest kijken. Dat gebeurt waarschijnlijk heel veel, want er was een bord neer gezet, waarop stond:

dit is een restaurant, geen Museum.

Na het eten wandelden we weer terug naar het Oude Stadsplein (Starometske Namesti)en kwamen daar het Representatiehuis tegen,het culturele centrum van Praag, dat in het begin van de vorige eeuw werd gebouwd en kenmerkend is voor de Jugendstil-architectuur in Praag.

Richting metro en terug naar ons hotel, morgen in een ruk terug naar huis.

Vrijdag 20 augustus

Vandaag vroeg aan het ontbijt, gisteren al de kamers betaald, vandaag alleen nog even de parkeermeter spekken en dan op pad.  Het was een heerlijke vakantie, héél veel gezien, met een gezellig gezelschap. Bedankt lieve reisgenoten!!!