Schwarzwald

voorjaarsvakantie van 21 februari t/m 28 februari

Reisgezelschap:

Haus Klumpp

ons onderkomen voor deze week

zomer aangezicht

Zaterdag de 21e

Om 8 uur vertrokken vanuit de Beb Vuyckstraat, richting Baiersbronn in het Zwarte Woud, voor een wintersport vakantie.
De reis is prima verlopen, we waren voorbereid op ellenlange files, maar........... we hadden geluk.
20 kilometer voor Baiersbronn was nog geen spatje sneeuw te bekennen, we dachten daar gaat de ski vakantie, maar toen we op de bestemming aankwamen pffffff. Sneeuw
Om 3uur zijn we aangekomen op ons vakantie adres, Haus Klumpp, Tolbachstrasse, Baiersbronn. Een fijn huis, van alle gemakken voorzien, gehuurd  bij

We werden ontvangen door Meneer en Mevrouw Klumpp en werden verrast met een heerlijke nog warme tulband, gebakken door de vrouw des huizes.
Nadat we onze spullen hadden uitgepakt, zijn we op pad gegaan voor de boodschappen. De winkels waren aan de overkant en daar was ook een bakkerij afdeling .
De kinderen waren ook gaan informeren voor skiles, maar de winkel van Sport Frey was gesloten. Dus dat moest wachten tot de volgende dag.
We zijn die avond vroeg naar bed gegaan

Slaapkamer voor 4 personen

Zondag de 22e

Om 8 uur was de hele familie al wakker, en Erik offerde zich op om naar de bakker te gaan, ondertussen was de tafel gedekt en die zag er zo uit

Na het ontbijt gingen de kinderen naar Sport Frey, om ski's te huren en om les te bestellen. Ze konden gelijk dezelfde dag om 2 uur een uurtje les krijgen.
Daarvoor moesten ze naar Lauterbad, skipiste Stockinger, dat was 20 minuten rijden, want in Baiersbronn was de piste gesloten.
Na de lunch zijn we er met zijn allen naar toe gegaan

Nadat ze allemaal in de ski schoenen waren gehesen, kon de les beginnen.
DaniŽl had een makkie hij had zijn snowboard schoenen al aan en hij ging niet op les, dus hij kon gelijk de sleeplift in.

Eva vond 1 les al genoeg zij had al eens in de Uithof op de ski's gestaan, maar Erik en en zijn meisje besloten om de volgende dag nog een les te nemen.
Na een heerlijke gluwein aan de piste, gingen we helemaal verwarmd weer terug naar huis. Die avond aten we op speciaal verzoek HUTSPOT.
Na het eten speelden we een potje Kolonisten van Catan, waarbij we een verrassende winnaar hadden, Erik

Maandag de 23e

Deze dag waren de wegen gescheiden, de kinderen gingen naar Lauterbad en wij gingen een wandeling maken die aan de overkant van het huis begon

De wandeling ging richting Klosterreichenbach, langs de bach (beek).

We dachten dat het een rondwandeling was, maar door de sneeuw waren er paden niet geruimd dus zijn we langs de beek tot Rot gelopen en toen voor de zekerheid dezelfde weg terug, onderweg kwamen we een vrouw tegen op een bokkenwagen.

Ondertussen ging de skiles van de jongens niet door, dus hebben ze op de piste op eigen houtje geoefend. DaniŽl en Eva waren samen op pad, we waren met 2 auto's gekomen en dat was wel handig.

op de hochstrasse was het bar en boos.

Toen we allemaal weer samen thuis waren, hebben we ons omgekleed en zijn in Klosterreichenbach gaan eten bij Gasthof SchŁtzen

Deze avond hebben we een spelletje SKIP-BOH gespeeld en natuurlijk weer niet laat naar bed.

Dinsdag de 24e

Vandaag heeft onze schoondochter, besloten om het skiŽn op te geven, dus Erik en de kinderen gingen alleen op pad. Ze zijn helemaal verkocht en konden niet wachten om op pad te gaan. Eerst naar de winkel om Daan zijn snowboard om te ruilen, want er zat een scheur in.

Ze zijn eerst naar de piste gegaan waar ook de les was, maar omdat het al aardig aan het dooien was, moesten ze het hogerop zoeken. Hier wat foto's van hun dag

DaniŽl in aktie

Wij zijn deze dag gaan wandelen naar Baiersbronn en zijn naar de piste gelopen, maar die was inmiddels gesloten. Onderweg ergens koffie gedronken en toen weer naar huis.

uitzicht vanuit de kamer

We hebben besloten om vanavond makkelijk te eten, dus het werden pizza's. Met de winkel aan de overkant is dat zo geregeld.
De skiŽrs kwamen zo enthousiast terug, dat morgen het hele gezelschap, behalve wij, besloot om toch  maar weer met zijn allen te gaan skiŽn.
'sAvonds nog een potje Catan in ons gezellige huis, met de kaarsjes aan

Woensdag de 25e

De jongelui vertrokken al vroeg om er extra lang van te kunnen genieten, vandaag zou het zonnig worden, dus helemaal prima. Wij zijn saampjes met openbaar vervoer, wat hier gratis is voor de toeristen, je krijgt een pas

en daarmee kan je het hele Zwarte woud doorkruisen

Eerst gingen we richting Karlsruhe, halverwege zijn we uitgestapt en een beetje rondgekeken. Toen weer terug richting Baiersbronn, naar Freudenstadt

De skiŽrs waren eerst in Lauterbad

later hebben ze het hogerop gezocht

Skilift Seibelseckle

Allemaal weer thuis hebben we heerlijk gegeten, soep met broodjes, spelletje gespeeld en vroeg naar bed.

Donderdag de 26e

Vandaag zijn Daan en Eva samen op pad gegaan en zijn wij met zijn vieren gaan wandelen in dit gebied

Prachtige omgeving, we hebben de kinderen ook nog getroffen op de skipiste Zuflucht

Terug zijn we gereden over Mitteltal, de kinderen waren daar in de zomer geweest, vandaar ook dat we nu hier op wintersport zijn. In het dorp Mitteltal hebben we de lunch gebruikt bij

Daarvandaan naar huis terug, onderweg zagen we de kinderen zitten bij een DŲnner restaurant, dus iedereen zat vol en er was geen behoefte aan avondeten. We hebben 'savonds lekker gesnackt, goed voor de lijn hahaha.

De avond besloten met wel 2 spelletjes Catan, die Daan allebei gewonnen heeft

Eva was zo moe, dat ze van ellende op de bank in slaap viel, ze ging dan ook niet meer skiŽn de volgende dag.

Vrijdag de 27e

Allereerst ons laatste ontbijt in dit huis.

Deze dag hebben we ons in drieŽn gesplitst. Erik en DaniŽl kunnen niet genoeg krijgen van het skiŽn, zij gaan nu samen op pad.
Ze moeten het nu echt hogerop zoeken , want bij ons is de sneeuw bijna weg.
de meisjes gaan shoppen in Freudenstadt , en wij gaan met onze Gšstekarte naar Karlsruhe.

Dat is ongeveer 2 uur rijden, het laatste gedeelte valt buiten het gebied, dus moeten we bij betalen.
Dat kan gewoon in de trein, of eigenlijk is het meer een soort metro. Het is heel confortabel, met stof beklede stoeltjes. In Karlsruhe wordt de trein een soort tram, grappig, gaat hij door de stad heen.
We zijn opgestapt in Baiersbronn

Wij zijn uitgestapt op de marktplatz en hebben daar rond gekeken. We hebben in een warenhuis koffie gedronken, natuurlijk met wat lekkers erbij en Pim heeft daar op de afdeling hoeden en petten een pet gekocht. Ze hadden daar zoveel sortering, dat het moeilijk kiezen was.
Er was een prachtig plein met heel veel beelden en op de achtergrond een slot.

Iedereen had het deze dag ook weer naar zijn zin gehad, Erik en DaniŽl zijn verloren aan de wintersport en gaan beslist nog eens. We hebben deze dag besloten met een heerlijk etentje bij Gasthof SchŁtzen, waar we al eerder waren deze week.

Thuisgekomen hebben we een heerlijke bak koffie en nog wat schnaps genomen

Alles ingepakt, zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken, dus ook niet zo laat naar bed.

Zaterdag de 28e

Om 7 uur waren we al op, we hadden gisteravond nog broodjes klaar gemaakt, voor de terugreis. Allemaal nog een bak koffie of thee en toen de auto inladen. De schoondochter van de familie kwam om half 9 met de eindafrekening en we waren allemaal klaar dus waren we vroeg op. De reis verliep net als op de heen reis, voorspoedig. Geen file's. Rond 4 uur waren we weer thuis.
Dat was het eind van een hele gezellige vakantie, met een fijn gezelschap, mooie omgeving, lekker eten enz.....